Sahel
Sahel
j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Hae

Mitä visuaalinen identiteetti tarkoittaa?

Mihin asioihin kiinnität ensimmäisenä huomion, kun tapaat uuden ihmisen? Kiinnitätkö huomiota ulkoiseen olemukseen, vaatetukseen, piirteisiin tai persoonaan? Entä jääkö sinulle uuden tuttavuuden nimi heti mieleesi?

Meillä jokaisella on omanlainen, mieleenpainuva henkilöidentiteetti. Meistä jokainen on uniikki, oma itsensä ja eri piirteet tekevät meistä ainutlaatuisia yksilöitä. Usein myös nämä piirteet ovat sellaisia, jotka jäävät meidän mieleemme. Samalla tavoin brändi-identiteetin avulla yritys jää mieleen, se on tärkein keino erottautua muista.

Mikä on visuaalinen identiteetti?

Brändi-ilme, visuaalinen identiteetti tai visuaalinen ilme, nämä kaikki tarkoittavat niitä elementtejä, joiden avulla brändisi näkyy eri kanavissa. Niiden avulla välitetään tunteita ja kerrotaan kaikki oleellinen yrityksestäsi ulospäin – sen avulla tuodaan esiin parhaat ominaisuutesi ja luodaan kiinnostusta. Varsinkin kuvat ovat voimakas tapa kommunikoida – ne eivät viesti sanojen avulla vaan ne välittävät tunteita. ”Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pitää erityisen hyvin paikkansa tässä yhteydessä.

Visuaalisen identiteetin tarkoitus on:

Herättää tunteita.
Kertoa brändin ja tarjottujen tuotteiden/palveluiden luonteesta.
Yhdistää yrityksen eri osa-alueet yhtenäiseksi
visuaaliseksi kokonaisuudeksi

Visuaalinen ilme ovat kaikki ne graafiset ja visuaaliset elementit, jotka erottavat yrityksesi muista. Toisin sanoen se on kaikkea sitä, mitä asiakkaat voivat fyysisesti nähdä, aina logosta myymälän sisustukseen. Näiden elementtien avulla brändistäsi tulee ainutlaatuinen sekä tunnistettava, ja samalla mikä parasta, erotut kilpailijoistasi. Brändisi on ensimmäinen vuorovaikutus kohderyhmäsi kanssa ja sen vuoksi onkin tärkeää, että  ensivaikutelma luo halutun mielikuvan. Brändisi heijastaa kaikkea sitä, mitä edustat – tuote-/palvelutarjontaa sekä arvojasi.


Loimme Lumolaukalle yhtenäisen brändi-ilmeen, joka heijastaa yrityksen arvoja. Sama ilma toistuu myös verkkosivuilla. Tutustu asiakastarinaan!

Brändi-identiteetti, visuaalinen-identiteetti ja brändäys

Mitä eroa on brändi-identiteetillä, visuaalisella identiteetillä sekä brändäyksellä? Kaikki käsitteet liittyvät vahvasti toisiinsa, mutta silti ne tarkoittavat eri asioita.

Brändi-identiteetti kertoo, mikä tekee brändistäsi sen, mikä se on. Se sisältää visuaalisen identiteetin lisäksi myös ei-visuaalisia elementtejä, kuten ydinarvot, mission jne.

Visuaalinen identiteetti on nimensä mukaisesti visuaalinen versio siitä, mitä yrityksesi tekee. Se ohjeistaa brändin visuaalisten elementtien käytössä, kuten kuinka logoa tulee käyttää eri tilanteissa. Visuaalisen identiteetin elementtejä ovat mm. logo, graafiset elementit, typografia, brändiväripaletti, kuvat sekä kaikki fyysiset elementit, johon näitä em. käytetään, kuten tekstiilit, kokolaput jne. Nämä kaikki kootaan yksiin kansiin brändioppaaksi, joka kertoo, kuinka näitä elementtejä tulee käyttää missäkin yhteydessä. Lyhyesti brändi-identiteetti kuvaa sitä, mikä brändi on sisältä ja visuaalinen identiteetti kertoo, mitä brändi on ulkopuolelta.

Brändäys on strategia, sen avulla määritellään ne toiminnot, joiden avulla luodaan yrityksestä haluttu mielikuva. Se on luomisprosessi, joka on käynnissä jatkuvasti. Siihen sisältyy kokonaisvaltaisesti visuaalinen identiteetti sekä yrityksen arvot ja merkitykset.

Miksi yritys tarvitsee visuaalisen identiteetin?

Vahva visuaalinen identiteetti on jokaiselle yritykselle tärkeä.

Hyvin suunnitellulla visuaalisella identiteetillä on useita hyödyllisiä etuja:

Vahva visuaalinen identiteetti jää mieleen ja tietoisuus kasvaa

Se luo luottamusta ja asiakkaan on helpompi sitoutua sinuun sekä yritykseesi

Säästät aikaa ja rahaa. Kun kaikki elementit ovat suunniteltu valmiiksi, sinun ei tarvitse jatkuvasti tehdä luomis- ja kehitystyötä.

Kaipaako yrityksesi uutta brändi-ilmettä? Lanseeramme helmikuun aikana uuden palvelukonseptin, jonka avulla voit saada yrityksellesi uuden ilmeen jopa viikossa! Rakennamme myös yritysilmeitä yrityksen tarpeiden mukaisesti, voit tutusta palveluun täältä. Pysy siis kuulolla ja nappaa minut seurantaan Instagramissa sekä LinkedInissä. Liity myös sisäpiiriin ja inspiroidu! Saat nyt kuukauden SomeKalenterin veloituksetta.