Sahel
Sahel
j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Hae

8 elementtiä, jotka verkkosivuiltasi tulee löytyä

Harvoin on tilanteita, jolloin yritys pärjäisi ilman verkkosivuja. Tiedän kyllä yrittäjiä, joiden pääasiallinen markkinointikanava on sosiaalinen media, mutta silti mielestäni jokainen yrittäjä tarvitsee toimivat verkkosivut. Verkkosivut ovat yrityksen keskeinen markkinointikanava, jonka kautta voi jakaa monenlaista sisältöä. Ne toimivat myös tiedon- ja liidien keruun välineenä sekä niiden kautta voi analysoida sivulla kävijöitä.

Mitä elementtejä verkkosivuilla tulisi olla, jotta ne toimisivat optimaalisesti. Tässä muutama vinkki:

Tarkoitus

Muista, että jokaisella verkkosivullasi vierailevalla on jokin syy, miksi hän on päätynyt sivustollesi.

Muista, että jokainen verkkosivullasi vieraileva, on potentiaalinen asiakkaasi.

Tämän vuoksi sivustollasi täytyisi näkyä nämä kaksi asiaa välittömästi, kun potentiaalinen asiakas saapuu sivustollesi: Mitä teet (olemassa olosi tarkoitus) ja mitä haluat vierailijan tekevän (CTA).

Paneudutaanpa jälkimmäiseen. CTA, Call to action eli toimintakehote kertoo, mitä haluat asiakkaan tekevän seuraavaksi ja ennen kaikkea, miten hän hyötyy siitä. Tuo toimintakehote selkeästi esille sivustollasi – se voi olla uutiskirjeen tilaus, yhteydenotto, seuraavan blogiartikkelin lukeminen, palvelun tilaaminen jne. Pidä kehotus houkuttelevana ja mieti, mitä asiakas haluaa: ”Tilaa uutiskirje” vs. ”Tilaa uutiskirje ja saat xxxx ilmaiseksi!”

Esimerkki toimintakehotteesta.

Selkeä domain

Suosittelen miettimään domainin niin, että se on mahdollisimman selkeä – mitä yksinkertaisempi ja yritykseesi yhdistettävämpi sana on, on asiakkaasi paljon helpompi löytää sinut. Liian pitkä tai monimutkainen sana aiheuttaa vain kirjoitusvirheitä.

Tunnistettava brändi

Myös pienyrittäjä tarvitsee brändin, kyllä! Kaikki elementit, aina domainista yrityksesi väreihin ja kuvamaailmaan, tulisivat olla yhteneväisiä. Tämä auttaa ihmistä tunnistamaan yrityksesi ja samalla jäät myös paremmin mieleen.

Asiakkaani väri ja kuvamaailma toistuu tunnistettavina kaikissa kanavissa.

Navigointi

Verkkosivuillasi vieraileva haluaa löytää tarvittavat tiedot mahdollisimman helposti ja nopeasti. Tämän vuoksi, pidä verkkosivujen menu mahdollisimman selkeänä. Mieti, mitkä asiat kävijän tulisi ensimmäisenä löytää ja tee niistä pääsivut. Näiden sivujen alle voit koota muita tärkeitä elementtejä.

Yhteydenottomahdollisuus mahdollisimman helpoksi

Kuinka haluat ihmisten ottavan sinuun yhteyttä? Mieti, mitä kanavia mahdollinen asiakkaasi käyttää – sähköposti, puhelu, yhteydenottolomake, viesti sosiaalisen median kautta… Tee yhteydenotosta mahdollisimman helppoa.


Lue myös nämä:

5 kysymystä, joihin verkkosivujesi etusivun tulee vastata

Ilmaiset ja hyödylliset WordPress -lisäosat


Käyttäjäystävällisyys

Toimivathan sivusi niin tietokoneella kuin älylaitteilla? Huolehdi, että sivut latautuvat riittävän nopeasti ja että kaikki tarvittava tieto, on mahdollisimman helposti löydettävissä niin tietokoneella, kuin älylaitteillakin. Mikäli sivusto on hidas tai kuvat ja tekstit hyppivät ruudulla miten sattuu, pahimmassa tapauksessa menetät potentiaalisen asiakkaan. Ostopolku on käynnistynyt jo silloin, kun hän saapui sivuillesi, joten lopputuloksen varmaankin arvaat – Kävijä valitsee sen palveluntarjoajan, joka tarjoaa hänelle paremman asiakaskokemuksen.

Sivuston tulee toimia kaikilla laitteilla.

Sisältö

Tarjoa sivulla vierailevalle jotain hyödyllistä. Mielenkiintoinen, hakukoneoptimoitu ihanneasiakkaallesi luotu sisältö, lisää sivustollesi liikennettä. Vaikka blogit ovat ehkä hiljalleen jäämässä sosiaalisen median jalkoihin, pidän niitä edelleen arvokkaina kanavina jakaa hyödyllistä tietoa. Sisällöntuotannossa täytyy ottaa huomioon myös näkyvyys. Google nostaa sivustosi paremmin esiin SEO-optimoidun sisällön vuoksi.

Arvostelut

Ihmiset lukevat arvosteluja, joten jos sinulla on niitä, jaa ne sivustollasi. Positiivinen asiakaskokemus on arvokasta tietoa. Se kertoo paljon sinun sekä yrityksesi maineesta ja se voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöstä tehtäessä.

BONUS!

Analytiikka

Google Analytics antaa uskomattoman paljon tietoa verkkosivusi liikenteestä sekä käyttäjistä. Kun saat yksityiskohtaista tietoa mm. liikenteen lähteistä, opit lisää käyttäjistäsi ja pystyt räätälöimään markkinointitoimenpiteesi tehokkaammin. Google Analytics on ilmainen ja sen määrittäminen on melko vaivatonta, joten ei ole mitään syytä, miksi et asentaisi sitä sivustollesi.

Kaipaako verkkosivusi uudistusta? Ota yhteyttä, autan mielelläni!