Sahel
Sahel
j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Hae

5 kysymystä, joihin verkkosivujesi etusivun tulee vastata

Työskentelen päivittäin verkkosivujen parissa ja olen tässä vuosien aikana oppinut, mikä toimii ja mikä ei. Verkkosivujen tulisi vakuuttaa potentiaalinen asiakas vain muutamassa sekunnissa ja sen vuoksi sivujen nopean latautumisen lisäksi on tärkeää, että sisältö herättää välittömästi mielenkiinnon. Verkkosivujen tulee myös skaalautua moitteettomasti eri laitteille. Mutta tällä kertaa emme käsittele verkkosivujen toimivuutta tai responsiivisuutta, vaan keskitymme mielenkiintoa herättävän sisällön tuottamiseen: tehokkaan verkkosivun etusivu vastaa 5 kysymykseen.

Mutta, ennen kuin käymme kysymysten kimppuun, tulee asiakkaan sivustolle saapuessaan nähdä heti, mitä tarjoat (eli ennen kuin sivuja vieritetään) – ensinäkymän pitäisi kertoa asiakkaalle, että ”tämän palvelun löydät täältä”. Koska olen itse palvelun tarjoaja, haluan varmistaa, että sivustolle tulevat henkilöt tietävät heti, mitä tarjoan ja miten teen sen sekä mitä hyötyä siitä potentiaaliselle asiakkaalle on, että hän valitsee juuri minut yhteistyökumppaniksi.

Minun sivuni otsikkona ovat kaksi pääpalveluani: Verkkosivut sekä yritysilmeet. Pääotsikon jälkeen kerron, ketä palvelen, eli kohderyhmäni. Tämän jälkeen olisi hyvä olla vielä jykevämpi iskulause, mutta koska olen tällainen taiteilija, niin sen vuoksi pääpalveluiden alla lukee Tunteella ja Taiteella.

Mutta mennäänpä itse aiheeseen:

Kuka sinä olet?

Kun potentiaalinen asiakas tulee verkkosivuillesi, hän haluaa tietää, kenen kanssa hän mahdollisesti työskentelisi. Eli heidän ensimmäinen kysymyksensä on, kuka sinä olet? Kotisivusi on virtuaalinen versio ensivaikutelmastasi – joten tee siitä hyvä. Tee itsestäsi nopea sekä tehokas esittely ja anna hänelle myös mahdollisuus tutustua sinuun paremmin erillisellä esittelysivulla.

Asiakkaani palvelu on hyvin henkilölähtöistä ja sen vuoksi hänen kuva sekä erikoisosaaminen tuotiin heti verkkosivujen etusivulle.

Mikä on erikoisosaamisesi?

Oletetaan, että potentiaalinen asiakas päätyi sivustollesi Googlen tai somen kautta. Hänellä on siis jonkinlainen käsitys siitä, mitä teet ja tarjoat. Määrittele siis erikoisosaamisesi selkeästi, vältä liian jäykkää ammattisanastoa ja tee itsestäsi helposti lähestyttävä. Kerro, miksi olet oikea henkilö yhteistyöhön. Voit muotoilla kappaleen esimerkiksi kertomalla ensin ammattisi ja laajenna sitä kertomalla kokemuksestasi sekä asiantuntemuksestasi. Tee tämä kaikki lyhyesti ja ytimekkäästi 1-3 lausetta riittää.

Ketä palvelet?

Olet saanut potentiaalisen asiakkaan sivustollesi – siinä on jo aihetta juhlaan, yksi tärkeimmistä vaiheista saavutettu. Seuraavaksi sinun tulee vakuuttaa hänet, että hänen ei tarvitse etsiä enää – hän on löytänyt etsimänsä ja nyt etsintä on päättynyt. Kertomalla verkkosivustollasi selkeästi ketä palvelet, toisin sanoen kuvailemalla unelma-asiakkaasi, teet itsellesi suuren palveluksen jatkoa ajatellen!

Ai miksi?   

Ensinäkin, kun puhuttelet suoraan unelma-asiakastasi, saat hänet tuntemaan itsensä nähdyksi ja sitä kautta hän luo sinuun yhteyden jo ennen kuin hän on laittanut sinulle viestiä. Unelma-asiakkaasi lukee verkkosivustoasi ja ajattelee ”Jep, tämä olen minä!” ja ”Kyllä, tarvitsen tämän palvelun!” tai ”Vihdoinkin joku, joka ymmärtää tarpeeni!”. Unelma-asiakkaasi tulee siis samaistua sinuun jo ennen yhteydenottoa. Jos sinun on hankala hahmottaa unelma-asiakastasi ns. ammatin puolesta, ajattele asiakastasi ihmisenä – millainen persoona hän on, hänen toiveet, tarpeet ja ennen kaikkea ongelmat. Miten voit osaamisellasi auttaa häntä?

Kuinka voit hyötyä palvelustani?

Tiedät, tai toivottavasti tiedät, että edut menevät ominaisuuksien edelle. Me haluamme aina ensin tietää, kuinka voimme hyötyä tuotteesta tai palvelusta. Tämä kannattaa pitää mielessä myös silloin, kun kerrot palveluistasi. Keskity siis siihen, kuinka tuleva asiakkaasi voisi hyötyä palvelustasi. Puhu suoraan unelmiesi asiakkaalle ja kerro, kuinka aiot ratkaista hänen ongelmansa. Ole hänen supersankarinsa, pelastaja!

Jos palveluiden etujen hahmottaminen tuntuu vaikealta, mieti vastauksia näihin kysymyksiin:

Mitä tarjoat?

Miksi he tarvitsevat tätä palvelua?

Mikä heidän elämän tilanteensa on, kun he tarvitsevat palveluitasi?

Mitä sellaista tarjoat, mitä muut saman alan palveluntarjoajat eivät tarjoa?

Ja näin kaikki palvelusi edut ovat nyt listattu.

Mitä ohjaat asiakkaan tekemään seuraavaksi?

Mikään ei ole kamalampaa, kuin se, että sinulla on ns. valmis, ostava asiakas sivustollasi ja hän ei tiedä, mitä hänen pitää tehdä seuraavaksi. Saatat pitää itsestään selvyytenä, että asiakas siirtyy seuraavaksi tutustumaan palveluihisi tai jättää yhteydenottopyynnön. Sinun tulee kuitenkin ohjata hänet sinne, sen seuraavan askeleen täytyy olla erittäin helposti otettavissa.

Tässä muutama idea, mitä voit ohjata heidät tekemään:

Lue lisää palveluista

Varaa soittoaika

Täytä yhteydenottolomake

Lue blogia

Ilmoittaudu verkkokurssille

Osta uusin e-kirja

Liity yhteisön jäseneksi

Seuraa sosiaalisessa mediassa

Ihan sama, mitä ohjaat heidät tekemään, kunhan teet sen. Ihanneasiakkaasi eivät valitettavasti ole ajatustenlukijoita. Loistava tapa ohjata asiakkaasi ottamaan sinuun yhteyttä, on lisätä yhteydenottolomake jokaiselle verkkosivustosi sivulle. Näin he tietävät, että olivat he millä sivulla tahansa, olet vain napinpainalluksen päässä.

Toivottavasti tästä kirjoituksesta oli sinulle hyötyä! Mikäli kaipaat apua verkkosivujen päivittämisessä tai sinulle tulisi luoda kokonaan uudet sivut, otathan minuun yhteyttä. Uusien verkkosivujen suunnittelu ja toteutus on kauttani alkaen 450 e (alv 0%).