Sahel
Sahel
j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Hae

4 erilaista logovariaatiota, jotka jokainen yritys tarvitsee

Kun puhutaan yrityksen brändistä, tulee sinulle varmasti ensimmäisenä mieleen logo. Kyllä, logo on osa yrityksen brändi-ilmettä, mutta yksinään logosta ei voida puhua brändinä. Tulen avaamaan teille myöhemmissä postauksissani lisää brändi-ilmeen merkityksestä sekä millaisia elementtejä visuaalinen ilme pitää sisällään, mutta tässä postauksessa kerron millaisia variaatioita sinulla tulisi logosta olla.

Käydäänpä siis asiaan.

Kuten jo mainitsin, yrityksen liikemerkistä + logosta, eli yrityksen tunnuksesta, tulisi olla olemassa erilaisia versioita eri käyttötarkoituksia varten. Ammattisanastosta poiketen, puhun tässä kirjoituksessa logosta, koska yleisesti se on helpompi hahmottaa osaksi kokonaisuutta ja muutoinkin sana ”yritystunnus” tuntuu no, hieman tönköltä.

Logon eri variaatioiden tarkoitus on esitellä brändiäsi oikein eri yhteyksissä. Sen vuoksi logo tulisikin olla sellainen, jota voi ikään kuin muokata toimivaksi eri käyttötarkoitusta varten. Esimerkiksi suuri vaakasuuntainen logo, ei toimi sosiaalisen median kanavissa profiilikuvana vaan sinulla tulee olla logostasi tähän tarkoitukseen sopiva pienempi versio. Jos sinulla on pieni, pyöreä logo, niin kuinka saat sen toimimaan verkkosivujesi suuressa bannerissa? Myös printtimateriaalit, kuten käyntikortit ja esitteet sekä eri väriset pohjat tai valokuvat, joiden päälle logo tulisi sijoittaa, tarvitsevat omat versionsa.

Mielestäni pienemmille yrityksille riittää oikein hyvin suppea ohjeistus logon käytöstä, näin myös kustannukset pysyvät inhimillisinä. Itse suosittelen suunnittelemaan logosta vähintään neljä erilaista versioita, joiden väriä voi tarpeen mukaan muokata. Nyrkkisääntönä on, että logon tulee toimia niin tummalla kuin vaaleallakin taustalla.

Tässä neljä eri variaatiota, joita logosta olisi hyvä olla:


Ensisijainen logo

Ensisijainen logo on se, jossa näkyy kaikki mahdolliset elementit. Siinä on yhdistetty liikemerkki, yrityksen nimi, mahdolliset vuosiluvut, slogan jne. Tämä versio edustaa brändiäsi ja siinä on kaikki ne elementit, joista muodostamme seuraavat variaatiot. Ensisijainen logo vaatii ympärilleen tilaa ja sitä käytetäänkin esimerkiksi verkkosivuilla etusivujen suurissa bannereissa.


Toissijainen logo

Tämä versio on hieman riisutumpi versio ensisijaisesta logosta. Tästä versioista on poistettu ns. kaikki ylimääräinen ja se toimii esimerkiksi printtimateriaaleissa kuten käyntikorteissa. Voit käyttää tätä logoa myös asiakirjoissa, kuten laskuissa. Tämä versio toimii hyvin myös responsiivisena versiona verkkosivuilla, eli laita tämä versio verkkosivujesi mobiilinäkymään.


Tunnus

Mietin pitkään, mikä tämän version suomenkielinen vastine on. Englanniksi tämä on submark, mutta päätin kääntää sen yksinkertaisesti tunnukseksi. Tässä versioissa on logo ikään kuin paketoitu yhdeksi pieneksi kokonaisuudeksi, jossa näkyy kaikki tarvittavat elementit. Tätä versioita on hyvä käyttää esimerkiksi sosiaalisen median profiilikuvissa, vesileimana, vaatteiden kokolapuissa ja verkkosivujen alatunneistassa. Tämä logo toimii siis silloin, kun tilaa on vähän.


Favicon

Favicon on logosta kaikista riisutuin versio. Favicon voi sisältää logon, nimikirjaimet tai pienen vektorielementin. Tätä versioita käytetään verkkosivujen välilehdillä, eli se on ikään kuin piste brändisi i:n päälle – se on loppusilaus kauniille brändillesi.


Bonus – brändielementit

Brändielementit tukevat brändi-identiteettiäsi ja ne voivat olla esimerkiksi kuviointeja, ikoneita ja jopa valokuvia. Yleensä brändielementti luodaan toistamalla logon monogrammia tai nimikirjaimia. Brändielementtejä käytetään esimerkiksi verkkosivujen taustoissa, sosiaalisessa mediassa sekä painomateriaaleissa.


Logo on osa yritysilmettä ja niiden parissa olenkin saanut onnekseni työskennellä monen aloittavan yrittäjän kanssa. Kurkkaa portfolioni puolelle ja kerro minulle, mikäli voin auttaa sinua yritysilmeen luomisesssa.