Sahel
Sahel
j

Lorem ipsum dolor amet, consect adipiscing elit, diam nonummy.

Follow Us

Hae

4 syytä miksi pienyrittäjä tai asiantuntija tarvitsee yksilöllisen kuvapankin

Valokuvaus on minulle yksi tapa toteuttaa itseäni. Työskentelen valokuvauksen parissa melkeinpä päivittäin – miettikää, miten onnekas olen! Tyylini on hyvin luonnollinen ja pyrin pitämään kuvien käsittelyn kevyenä. Käsittelyn avulla tuon kuviin valoa ja tietynlaista ”tunnelmaa”, joka onkin ollut minun tuotemerkkini jo vuosien ajan. Saan usein palautetta siitä, että kuvissani onkin juuri tämä em. erityinen tunnelma ja täytyy myöntää, että kyllä minun tyylini tunnistaa, jos vaikka kurkkaa toiselle Instagram -tililleni.

Olen saanut toteuttaa usealle yritykselle kuvapankkikuvia ja voin kertoa, että minä nautin niin paljon näistä projekteista!

Miksi yrityksen sitten kannattaisi panostaa omaan kuvapankkiin, kun ilmaisia kuvia on netti pullollaan? Tässä muutama ajatus minun henkilökohtaisesta näkökulmastani.

1. Kaikille aloille ei ole saatavilla sopivia kuvia

Erikoispalveluja tarjoavalle yrittäjälle ei aina ole saatavilla sopivia kuvia. Asiakkaani työskentelee lymfaterapeuttina, jossa esimerkiksi käsien ja sormien oikeanlaisella asennolla on suuri merkitys. Tässä siis korostuu asiantuntijuuden välittäminen kuvien kautta. Lisäisikö se asiakkaani uskottavuutta tällaisella erikoisalalla, jos olisin lisännyt verkkosivuille valmiin kuvapankkikuvan niskojen hieronnasta? Tiedämme jo vastauksen, ei olisi.

Kuvista tulee näkyä myös asiantuntijuus, tässä asiakkaani opastaa koulutettavaa.

2. Kuvien välityksellä asiakas oppii tuntemaan sinut

Mikäli olet oman alasi asiantuntija tai toimit jonkin erityisalan parissa, nousee kuvien merkitys entistä suuremmaksi. Tästä toimii hyvänä esimerkkinä toinen asiakkaani, hän työskentelee psykoterapeuttina ja lisäksi hän tarjoaa koira-avusteista psykoterapiaa. Verkkosivujen kautta, psykoterapiapalveluita etsivä henkilö pystyy tutustumaan mahdolliseen terapeuttiinsa jo etukäteen. Hän saa asiantuntijalle kasvot, joka tekee lähestymisestä helpompaa ja tietysti sivuilta löytyy myös infoa terapia-koirista kuvien kera. Voisin kirjoittaa myöhemmin lisää asiantuntijabrändistä ja -brändäyksestä, valokuvat liittyvät myös brändiviestintään vahvasti.

Kuvasin henkilökuvat Johannalle, hän on työhyvinvoinnin asiantuntija sekä business coach.
Kävin kuvaamassa joogaretriitillä asiakkaalle kuvapankkikuvia.

3. Tiedät, mitä tilaat

Hyvä kuvaussuunnitelma sekä valokuvaajan portfolio antavat esimakua tulevasta lopputuloksesta, näin lopputulos ei tule yllätyksenä. Aivan kuten kaikilla taiteen alan osaajilla, myös valokuvaajilla on usein oma tunnistettava tyyli, joka toistuu heidän tekemissä töissään. Itse laadin asiakkaalle kuvaussuunnitelman, jonka käymme yhdessä läpi ennen varsinaista kuvaushetkeä. Pinterest on myös oiva työkalu mood boardin kokoamiseen ja usein asiakkaalla onkin jo valmiina mielessä toiveet tulevista kuvista. Tässä vaiheessa myös mietitään brändi-ilmettä tukeva tyyli ja se, kuinka kuvat käsitellään, että yhtenäinen brändi-ilme saavutetaan.

Yhteistyöni Rohjeen kanssa on jatkunut jo jonkin aikaa. Tuotan heille myös kuvapankkikuvia liittyen kellomallistooni.
Taiteilija ja Dreamy -kello.

4. Visuaalisuus houkuttelee asiakkaita ja luo uskottavuutta

Itse ahmin silmilläni kaikkea visuaalisesti kaunista. Tilaan kirjojakin vain niiden kuvien vuoksi, olen siis äänikirjojen sekä podcastien suurkuluttaja. Viimeisimmät kirjat muuten olivat valokuvauskirjoja; toinen oli Elliott Erwitt:n Paris ja toinen Henri Cartier-Bressonin Europeans. Selasin sitten tuntikausia näitä kirjoja mukavassa nojatuolissani. Vaikutun visuaalisesti yhteneväisistä kokonaisuuksista, oli kyseessä sitten yrityksen Instagram-tili, verkkosivut tai vaikka markkinointimateriaalit. Kiinnitän aina ensimmäisenä huomiota kuviin. Koska olen selannut satoja ja satoja ilmaisia kuvapankkikuvia tiedän heti, milloin yritys on panostanut yksilölliseen kuvapankkiin. Minun silmissäni yrityksen uskottavuus nousee heti.

Kuvaan melkein päivittäin kuvamateriaalia taidealan yritykselleni. Pääsen tuottamaan kuvamateriaalia hyvin luovasti.

En tietenkään sano, että valmiit kuvapankkikuvat olisivat yritykselle huono asia, ei missään tapauksessa. Kuten kerroin, käytän niitä itsekin asiakastöissäni ja niille tosiaan on oma paikkansa. Mutta, jos olet tietyn alan asiantuntija tai osaaja, uniikilla kuvapankilla pääset lähemmäksi asiakasta jo ennen, kuin olette edes olleet yhteydessä. Usko minua, tämä on ihan varma asia.

BONUS: Mitä kuvapankkikuvat maksavat?

Jokainen kuvaus on aina erilainen ja se räätälöidään asiakkaan tarpeen mukaan. Olen kuitenkin laatinut suuntaa antavat pakettihinnat valokuvauspalveluilleni, löydät ne täältä.

Voisinko auttaa sinua? Ota yhteyttä ja jutellaan, se ei maksa mitään!