3 syytä, miksi pienyrittäjä tai asiantuntija tarvitsee brändi-ilmeen
Olen huomannut, että yhä useampi pienyrittäjä tai asiantuntija ovat kiinnostuneet brändäyksestä – ja se on ihan mahtava juttu! Asiakkaani lähestyvät minua silloin, kun kaipaavat apua brändin visuaalisen puolen toteutuksessa, mutta jokainen kerta, me päädymme miettimään myös brändin syvempää olemusta. Syyn tähän kerron artikkelin lopussa, mutta nyt aiheeseen.
3 syytä, miksi pienyrittäjä tai asiantuntija tarvitsee brändi-ilmeen?
Ensinäkin, saatan taas toistaa itseäni, mutta kerrataan tämä:
Brändi-ilme ei ole sama, kuin yrityksen brändi.
Brändi-ilme ei ole sama asia, kuin logo.
Brändi-ilme ei ole sama asia kuin brändi-identiteetti.
Brändin visuaalinen ilme heijastaa brändin tarinaa, arvoja sekä tuotteita ja/tai palveluita. Näin kokonaisuus on toimiva ja johdonmukainen. Huolellisesti suunnitellulla brändi-ilmeellä:
Vahvistat brändiäsi
Brändi-ilme on eheä kokonaisuus, jonka avulla vahvistat brändiäsi ja viestit yrityksestäsi visuaalisin keinoin. Brändi syntyy asiakkaan mielessä ja me voimme ohjata asiakkaan mielikuvia oikeaan suuntaan visuaalisien keinoin.
Säästät aikaa ja rahaa
Brändi-ilme toistuu verkkosivuillasi, sosiaalisen median kanavissasi sekä myynninedistämismateriaaleissa. Nämä kaikki elementit luovat vahvan pohjan toiminnallesi. Kun kaikki elementit ovat kerran suunniteltu hyvin ja huolellisesti, säästät tulevaisuudessa aikaa sekä rahaa. Sinun ei tarvitse jokainen kerta aloittaa kaikkea alusta. Muistathan myös, että huolellisesti suunnitellun brändi-ilmeen tavoitteena on tukea sekä mahdollistaa yrityksen kasvu.
Huolellisesti suunnitellun brändi-ilmeen tavoitteena on tukea sekä mahdollistaa yrityksen kasvu.
Erotut muista ja kerrot ainutlaatuisuudestasi
Brändi-ilmeen avulla tuomme esiin sinun ainutlaatuisuuttasi visuaalisin keinoin. Ihmiset muodostavat mielikuvia kuvien pohjalta, mutta kaikki visuaalisuus on tärkeää. Brändi-ilmeen avainsanoja ovatkin toisto ja tunnistettavuus. Kun samat visuaaliset elementit toistuvat eri kanavissa, jäät paremmin kohderyhmäsi mieleen. Me siis puhuttelemme kohderyhmääsi brändi-ilmeen avulla.
Miten brändi-ilme luodaan?
Minun missioni on olla pienyrittäjän tai asiantuntijan paras kaveri. Tavoitteenani on tuottaa kokonaisuuksia, jotka saavuttavat ja puhuttelevat asiakkaani kohderyhmää. Ja tässä kohdassa pääsemme siihen, mistä alussa mainitsin. Minun on todella hankala ns. ”nyhjästä tyhjästä” yritykselle brändi-ilmettä, eihän sellainen ole edes mahdollista. Joten sen vuoksi haluan ensin tutustua asiakkaaseeni ja kuulla hänen toiveitaan sekä ajatuksiaan yhteistyöhömme liittyen.
Tietysti haluan kuulla myös miltei kaiken mahdollisen hänen yritystoiminnasta, kohderyhmästä, kilpailijoista, tavoitteista ja tietysti unelmista. Projekteissa myös asiakkaani pääsevät työskentelemään brändäyksen parissa, koska en ole ajatusten lukija ja minun täytyy tietää tarkemmin em. asioista.
Haluan auttaa asiakastani saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteet aitojen ja visuaalisesti persoonallisten sisältöjen avulla. Sen vuoksi brändi-ilme ei ole ”vain” brändi-ilme, vaan sukellus asiakkaani yrityksen ytimeen, arvoihin ja olemassaoloon.
Olen suunnitellut kokonaisuuden, brändäysprosessin, jossa me työskentelemme yhdessä. Lopputuloksena on sinun näköisesi brändi-ilme ja halutessasi, myös brändiäsi tukevat verkkosivut. Ajattelet varmasti tässä vaiheessa, että palvelu on saavuttamattomissa sen korkean hinnan vuoksi, mutta minulla on sinulle hyviä uutisia: Brändi-ilmeen uudistamisen ei tarvitse maksaa tuhansia.
Lue myös nämä
8 elementtiä, jotka verkkosivuiltasi tulee löytyä
Ilmaiset ja hyödylliset WordPress -lisäosat
Asiakastarina – Brändi-ilme ja verkkosivut psykoterapiapalveluita tarjoavalle yrittäjälle